fredag 9 november 2007

Fredagsmys

Idag är det fredag. På fredagar är man trött och vill bara vara hemma och mysa. I alla fall om man heter Petra Berglind.

Hemma i min familj, där jag är uppvuxen hade vi alltid myskväll på fredagar och detta innebar: God mat som alla gillar (typ tacos, pizza, lasagne - ibland skaldjur till föräldrarna men det ville inte vi ha!), denna mat intogs alltid framför TV:n (busigt). Där satt vi i en stor brokig röra med TV:n på högsta volym, mat och dryck överallt och min mammas högljudda stämma som sjöng med i varenda sångtext alternativt mammas och pappas högljudda skratt över något dråpligt underhållningsprogram. Efter middagen åkte läsk och chips fram, mums! En gång åt jag så mycket att jag kräktes och det skrattar mamma och pappa fortfarande åt. Brasan var alltid tänd och stod och sprakade. Min ena syster Jecka brukade på något sätt alltid snika åt sig drömplatsen framför öppna spisen, med fötterna mot gallret. En gång satt hon så länge att hon fick blåsor under fötterna, ha ha. Lite senare på kvällen brukade vi spela spel. Om pappa förlorade blev han sur och gick och la sig. Det gör han fortfarande.

Konstigt att man har så starka minnen av vissa saker. Det här med fredagsmyskväll med min familj är verkligen något jag kan komma att tänka på ofta och sakna. Därför brukar jag se till att vi har en egen myskväll nu när jag själv fått barn. Så ikväll när jag och Victor var själva hemma så stekta jag jättegoda amerikanska pannkakor till oss, sen drack vi festis och käkade ostbågar framför TV:n innan det var dags för sängen. Himla mysigt att bara mysa!

Inga kommentarer: